دوره 14، شماره 1 - ( ویژه نامه آموزش علوم پزشکی 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 87-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab S, samiee F, Barikani A, Dadashaliha M, Yakhforoshha A. Assessing the Clinical-practical Skills of Medical Interns of Qazvin University of Medical Sciences. Clin Exc 2024; 14 (1) :77-87
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-818-fa.html
عرب سهیل، سمیعی فاطمه، باریکانی آمنه، داداش علیها معصومه، یخ فروش ها افسانه. ارزیابی مهارت‌های بالینی‌عملی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :77-87

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-818-fa.html


دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین،قزوین، ایران
چکیده:   (224 مشاهده)
مقدمه: به‌رغم اهمیت کسب شایستگی‌ها و صلاحیت‌های بالینی برای دانشجویان پزشکی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان مهارت‌های بالینی لازم را کسب نکرده‌اند؛ لذا این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت مهارت‌های بالینی‌عملی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.
روش کار: در این مطالعه‌ی مقطعی که در سال 1401 انجام شد، تمام کارورزان ورودی سال‌های 94 و 95 وارد مطالعه شدند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول کارورزانی که در حال گذراندن 3 تا 4 ماه ابتدای دوره کارورزی بودند . گروه دوم کارورزانی که در حال گذراندن 2 تا 3 ماه آخر دوره بودند. وضعیت آموزش مهارت‌های بالینی‌عملی آن‌ها به‌صورت خود‌ارزیابی با استفاده از پرسش‌نامه‌ی استانداردشده با ضریب پایایی ۸۷/۰ جمع‌آوری و با استفاده از نرم افزار آماری نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: در خود ارزیابی انجام شده، مهارت‌های اندازه‌گیری تعداد نبض، تعداد تنفس، سوند مثانه، اندازه‌گیری فشار خون  و سوند معده از دسته مهارت‌های اول و مهارت بخیه زدن از دسته مهارت‌های دوم بالاترین میانگین نمره را داشتند. اختلاف میانگین مهارت‌های دسته‌ی دوم در بین دو گروه معنادار بود. این اختلاف در دو دسته‌ی دیگر معنادار نبود.
نتایج: با توجه به پایین بودن نمره‌ی خودارزیابی بعضی از مهارت‌ها و نیز نقش مرکزی مهارت‌های بالینی به‌عنوان مهم‌ترین منبع کسب مهارت‌ها، ارتقای کیفیت آموزش در این مرکز و گسترش فعالیت‌های آن می‌تواند راهکار مناسبی برای حل این مشکل باشد.

 
متن کامل [PDF 578 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/2/26 | پذیرش: 1403/4/13 | انتشار: 1403/4/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb