دوره 14، شماره 1 - ( ویژه نامه آموزش علوم پزشکی 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 76-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eghtedarnejad M, Sahami Gilan M, Biabani F, Raeesi V, Jahed Y. Effect of Multimedia-based Teaching on the Clinical Skills of Nursing Students. Clin Exc 2024; 14 (1) :70-76
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-819-fa.html
اقتدارنژاد مهرنوش، سهامی گیلان محمدحسین، بیابانی فاطمه، رئیسی وجیه اله، جاهد یاسمن. تأثیر بهره‌گیری از روش تدریس از طریق مولتی‌مدیا بر مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :70-76

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-819-fa.html


دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (617 مشاهده)
هدف: از جمله موانع مهم اصلی آموزش بالین مشکلات مربوط به سیستم یادگیری کار با دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف ارتقای مهارت‌های بالینی دانشجویان در بخش همودیالیز از طریق مولتی‌مدیا بر میزان یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش­کار: این مطالعه به روش پیش‌تجربی با طرح دو گروه مداخله و کنترل درباره‌ی 48 نفر از پرستاران دانشکده‌ی پرستاری و مامایی‌ بیرجند در سال ۱۴۰۲ انجام شد. مشارکت‌کنندگان به روش تمام‌شماری انتخاب شدند. دانشجویان به‌صورت تصادفی ساده به روش پرتاب سکه در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله تحت مداخله‌ی آموزش ویدئویی همودیالیز (مشاهده‌ی فیلم آموزشی ضبط‌شده توسط مربی‌ خود) و گروه کنترل تحت آموزش روتین (سنتی) قرار گرفت. ارزشیابی به‌وسیله‌ی ‌پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته‌ انجام شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی و از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 16 استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین نمره‌ی آزمون قبل از مداخله در گروه مداخله بالاتر از گروه کنترل بود، اما بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (313/0P=)، اما بین میانگین نمره‌ی آزمون بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معنا‌داری وجود داشت (03/0P=).
نتیجه­گیری: استفاده از فیلم و مولتی‌مدیا در یادگیری، خصوصاً یادگیری مهارت‌هایی که به دستگاه نیاز دارند، تأثیر بسزایی دارد. بهترین زمان برای این آموزش‌ها قبل از ورود دانشجو به بخش برای کارآموزی است. مربیان پرستاری می‌توانند از نتایج این بررسی در آموزش مهارت‌های بالینی، خصوصاً در بخش‌هایی که بیمار با تجهیزات پزشکی سروکار دارد، استفاده کنند.
 
متن کامل [PDF 499 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/2/27 | پذیرش: 1403/4/12 | انتشار: 1403/4/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb