دوره 14، شماره 1 - ( ویژه نامه آموزش علوم پزشکی 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 23-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

HasanZadeh-Taluki H, Gholamhosseinzadeh M, Siamian H, Mohammadnejad H. Management of Educational Risk in the use of Educational Technologies. Clin Exc 2024; 14 (1) :12-23
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-826-fa.html
حسن‌زاده تلوکی حمیده، غلامحسین زاده مهسا، صیامیان حسن، محمدنژاد همت. مدیریت ریسک آموزشی در به‌کارگیری فناوری‌های آموزشی. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :12-23

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-826-fa.html


گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد ساری، ساری، ایران.
چکیده:   (420 مشاهده)
مدیریت خطر در حوزه‌ی آموزشی نیازمند شناسایی و برخورد و مواجهه‌ی صحیح است. درصورتی‌که هیچ‌گونه پیش‌بینی‌ای راجع به مدیریت ریسک صورت نگیرد، ممکن است مخاطرات آموزشی جبران‌ناپذیری در فرایند یاددهی-یادگیری ایجاد شود. بر این اساس، مدیریت ریسک در به‌کارگیری فناوری‌های آموزشی هدف مطالعه‌ی حاضر است. مطالعه‌ی حاضر مطالعه‌ای مروری و نقلی است که در بازه‌ی زمانی سال‌های 2019 تا 2024 و با کلیدواژه­های «مدیریت ریسک»، «فناوری اطلاعات» و «مدیریت آموزشی» طی جست‌وجو با روش مطالعه‌ی کتابخانه‌ای و پایگاه‌های داده‌ای شامل؛ Pubmed، Googlescholar، ISC و ISI انجام شده است. در مجموع، 120 مقاله به دست آمد که از میان آن‌ها 45 مقاله انتخاب و نقد و بررسی مکرر شد. پس از غربالگری نهایی، 16 مقاله بر اساس اهداف مطالعه و معیارهای آن استخراج و بهره‌برداری شد و نتایج آن تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها نشان داده است که برای بهره‌مندی از توانمندی آموزشی آموزش‌دهندگان و فراگیران به مدریت ریسک در حوزه‌ی آموزش نیاز داریم. مدیریت ریسک موقعیتی را فراهم می‌‌کند که در آن پیچیدگی‌های فناوری‌های اطلاعاتی تأمین شود و بتوان با به‌کارگیری مدیریت دانش و اطلاعات فناوری، ریسک‌ها را به‌شیوه‌ای صحیح و سنجش‌پذیر مدیریت کرد و لازمه‌ی پویایی آموزشی را می‌‌توان با پیش‌بینی چالش‌های مدیریت آموزشی و تخمین شاخصه‌های مدیریت ریسک رقم زد. بنابراین، اتخاذ تصمیمات خرد و کلان آموزشی با هدف قبول مدیریت ریسک و برنامه‌ریزی برای ایجاد وضعیت مساعد‌کننده و تسهیل‌کننده‌ی آموزشی با به‌کارگیری به‌جا و به‌هنگام فناوری‌های آموزشی در انتقال داده‌های آموزشی در حیطه‌های آموزشی ضرورتی مسلم است.
 
متن کامل [PDF 651 kb]   (172 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مدیریت بیمارستانی
دریافت: 1403/2/10 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار: 1403/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb