گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد ساری، ساری، ایران.
چکیده: (420 مشاهده)
مدیریت خطر در حوزهی آموزشی نیازمند شناسایی و برخورد و مواجههی صحیح است. درصورتیکه هیچگونه پیشبینیای راجع به مدیریت ریسک صورت نگیرد، ممکن است مخاطرات آموزشی جبرانناپذیری در فرایند یاددهی-یادگیری ایجاد شود. بر این اساس، مدیریت ریسک در بهکارگیری فناوریهای آموزشی هدف مطالعهی حاضر است. مطالعهی حاضر مطالعهای مروری و نقلی است که در بازهی زمانی سالهای 2019 تا 2024 و با کلیدواژههای «مدیریت ریسک»، «فناوری اطلاعات» و «مدیریت آموزشی» طی جستوجو با روش مطالعهی کتابخانهای و پایگاههای دادهای شامل؛ Pubmed، Googlescholar، ISC و ISI انجام شده است. در مجموع، 120 مقاله به دست آمد که از میان آنها 45 مقاله انتخاب و نقد و بررسی مکرر شد. پس از غربالگری نهایی، 16 مقاله بر اساس اهداف مطالعه و معیارهای آن استخراج و بهرهبرداری شد و نتایج آن تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها نشان داده است که برای بهرهمندی از توانمندی آموزشی آموزشدهندگان و فراگیران به مدریت ریسک در حوزهی آموزش نیاز داریم. مدیریت ریسک موقعیتی را فراهم میکند که در آن پیچیدگیهای فناوریهای اطلاعاتی تأمین شود و بتوان با بهکارگیری مدیریت دانش و اطلاعات فناوری، ریسکها را بهشیوهای صحیح و سنجشپذیر مدیریت کرد و لازمهی پویایی آموزشی را میتوان با پیشبینی چالشهای مدیریت آموزشی و تخمین شاخصههای مدیریت ریسک رقم زد. بنابراین، اتخاذ تصمیمات خرد و کلان آموزشی با هدف قبول مدیریت ریسک و برنامهریزی برای ایجاد وضعیت مساعدکننده و تسهیلکنندهی آموزشی با بهکارگیری بهجا و بههنگام فناوریهای آموزشی در انتقال دادههای آموزشی در حیطههای آموزشی ضرورتی مسلم است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مدیریت بیمارستانی دریافت: 1403/2/10 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار: 1403/4/1