Heshmati A, Andarvazh M, Moradi S. Analysing the opinions of medical internship students about the applicability of basic science knowledge at the patient bedside. Clin Exc 2024; 14 (1) :122-135
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-829-fa.html
حشمتی اکرم، اندرواژ محمدرضا، مرادی سیاوش. واکاوی نقطه نظرات دانشجویان مقطع کارورزی دوره پزشکی عمومی از کاربردی بودن دروس علوم پایه در بالین بیمار : بحث گروهی متمرکز. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :122-135
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-829-fa.html
مرکز توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علومپزشکی مازندران، ساری، ایران.
چکیده: (779 مشاهده)
هدف: شناسایی مسائل موجود در فرایند آموزشی دانشجویان و سپس اقدام درجهت رفع و اصلاح آن موجب بهبود دستیابی به اهداف آموزشی و درنهایت تربیت افراد ماهر و ارائه خدمات پزشکی و مراقبتی با کیفیت بالا میشود. بهدلیل وجود ابهام از میزان کاربرد علوم پایه در آموزش بالینی و اهمیت شناسایی نقاط ضعف و قوّت آموزشهای ارائهشده درجهت افزایش کیفیت آموزشی، این پژوهش صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه کیفی با رویکرد بحث گروهی متمرکز است. تعداد 10 نفر از دانشجویان مقطع کارورزی پزشکی دانشگاه علومپزشکی مازندران به روش نمونهگیری هدفمند غیراحتمالی انتخاب شدند و موردمصاحبه قرار گرفتند. پرسشهایی درخصوص میزان کاربرد دانستههای علومپایه بر بالین بیمار و راهکارهای افزایش آن پرسیده شد. بحث گروهی درنهایت در مدت 90 دقیقه به اشباع یافتهها رسید. برای تحلیل دادههای حاصل از بحث، از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قراردادی استفاده شد. همچنین جهت اثبات صحّت و استحکام یافتههای مطالعه از معیارهای پیشنهادی گوبا و لینکلن استفاده گردید.
یافتهها: پس از استخراج یافتهها درنهایت 46 کد در 11 مقوله (واحدهای درسی با ضرورت بالا، واحدهای درسی با ضرورت متوسط، واحدهای درسی غیرضروری، روش تدریس در علوم پایه، روش تدریس در مقطع بالینی، طول دوره، حجم مباحث، مواد و عناوین درسی، شناوری واحدهای درسی، منابع درسی و منتورینگ) و چهار مضمون (واحد درسی، روش تدریس، برنامه درسی و مشاوره) جای گرفت.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد همه دروس علوم پایه ازنظرِ کاربردشان در بالین بیمار وزن یکسانی ندارند و برخی دروس نظیر فارماکولوژی، فیزیولوژی و آناتومی ازاینحیث مهمترند. بنابراین برای تدریس این دروس هم در مقطع علوم پایه و هم تکرار آنها در مقطع بالینی باید چارهای اندیشیده شود. ازطرفدیگر، میتوان حجم برخی دروس پایه را در راستای افزایش کارآمدی آنها در مقطع بالینی تعدیل کرد که این امر ممکن است موجب کوتاهتر شدن مقطع علوم پایه شود. همچنین میتوان درخصوص زمان ارائه دروس شناور براساس میزان فایدهمندی آنها در بالین بیمار تصمیم صحیح را اتّخاذ کرد.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1403/3/19 | پذیرش: 1403/5/7 | انتشار: 1403/5/7