دوره 14، شماره 1 - ( ویژه نامه آموزش علوم پزشکی 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 69-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motamedi Joybari M, Bosak S, Andarvazh M R, Khoshgoftar Z. Comparison of Evidence-based Morning Reports with Traditional Morning Reports from the Perspective of Medical Students of Mazandaran University. Clin Exc 2024; 14 (1) :58-69
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-830-fa.html
معتمدی جویباری محمد، بساک سروین، اندرواژ محمد رضا، خوش گفتار زهره. مقایسه‌ی گزارش‌های صبحگاهی به دو روش مبتنی بر شواهد و سنتی از منظر دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :58-69

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-830-fa.html


دانشکده آموزش پزشکی و فناوری یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (344 مشاهده)
هدف: با افزایش روزافزون توجه به فرایند پزشکی مبتنی بر شواهد به‌عنوان روشی مؤثر در آموزش دانشجویان پزشکی، این پژوهش با هدف مقایسهی جلسات گزارش صبحگاهی به دو روش مبتنی بر شواهد سنتی از منظر دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.
روش­کار: این مطالعه از نوع توصیفی‌تحلیلی و مقطعی بود. تمام دانشجویان پزشکی به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. جلسات در گروه‌های داخلی و جراحی به روش سنتی و در گروه‌های زنان، طب اورژانس و روان‌تنی به روش مبتنی بر شواهد اداره شد. پژوهشگر پس از توضیح هدف پژوهش، پرسش‌نامه­ها را بین دانشجویانی که قصد ورود به جلسه را داشتند توزیع کرد. ابزار مطالعه پرسش‌نامه­ای بود که بهرامی و همکاران در دانشگاه علوم­ پزشکی کردستان در سال 1393 تهیه کرده و به کار گرفته بودند. پرسش‌نامه‌ی مذکور روایی محتوایی و صوری و پایایی مناسبی دارد. مشارکت‌کنندگان پس از ثبت مشخصات جمعیت‌شناختی و تحصیلی خود، نظر خود را در خصوص دو بخش تعیین اطلاعات ساختار و محتوای آموزشی جلسه‌ی گزارش ­صبحگاهی و تعیین ارتقای مهارت­های علمی و عملی خود ثبت کردند. پس از اتمام جلسه، پژوهشگر پرسش‌نامه‌ها را جمع‌آوری کرد. امیدواریم نتایج حاصل از این مطالعه به مدیران و استادان فعال در حوزه‌‌ی آموزش پزشکی در انتخاب استراتژی متناسب با نیازهای آموزشی گروه و برگزاری اثربخش‌تر جلسات گزارش صبحگاهی کمک کند.
یافته‌ها: یافته‌های مطالعه نشان داد که میانگین نمره‌ی ارتقای مهارت­ها از دیدگاه دانشجویان در گزارش­­های صبحگاهی سنتی برابر با 51/18 با انحراف معیار 66/5 و در گزارش­­های صبحگاهی مبتنی بر شواهد برابر با 97/23 با انحراف معیار 71/5 است. همچنین، در بین متغیرهای بخش ساختار و محتوای آموزشی از دیدگاه دانشجویان گزارش‌های صبحگاهی سنتی و مبتنی بر شواهد به‌جز در 2 متغیر (تعداد بیماران معرفی‌شده در ابتدای جلسه و محل استقرار استادان در جلسه) تفاوت معنادار نداشتند.
نتیجه­گیری: این پژوهش نشان داد که استفاده از پزشکی مبتنی بر شواهد و آخرین دستاوردهای علمی موجب ارتقای توانمندی­های علمی و عملی دانشجویان می‌شود، ضمن اینکه باید به موارد مرتبط با ساختار و محتوای جلسات از جمله ارائه‌ی بازخورد، وضعیت فیزیکی، جو حاکم بر جلسات و... که موجب ایجاد علاقه و تعامل بیشتر در دانشجویان می‌شود، تأکید و توجه شود.
 
متن کامل [PDF 594 kb]   (109 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/3/20 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb