گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده: (568 مشاهده)
رویههای یادگیری همراه و همگام با سرعت تحولات آموزشی تغییر میکنند. برای دستیابی به اهداف غایی آموزشی باید یادگیریهای پایدار و مؤثر برای فراگیران ایجاد کرد. برایناساس، مطالعهی حاضر با هدف آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بهعنوان ضرورت پیشرو از سطوح آموزش پایه تا سطوح آموزش عالی مطرح شده است.
مطالعهی حاضر از نوع مروری نقلی بر مبنای جستوجوی کتابخانهای و موتورهای جستوجوگر اطلاعاتی فارسی و انگلیسیزبان با کلیدواژههای «یادگیری شناختی»، «یادگیری فراشناختی»، «راهبرد یادگیری» و «آموزش» در پنج سال اخیر است.
یافتهها نشان داد که آموزش بر مبنای یادگیری شناختی و فراشناختی بر هر دو گروه هدف (آموزشدهندگان و آموزشگیرندگان) اثرگذار است و به توانمندی تحصیلی، پیشرفت و امیدواری تحصیلی منجر خواهد شد. یادگیری شناختی و فراشناختی در سطوح پایین بستری برای توانمندی فردی و اجتماعی فرد در آموزش عالی و بازار کار فراهم خواهد کرد. فراشناخت و راهبردهای شناختی و فراشناختی نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفا میکنند و آموزش این راهبردها ممکن است به بهبود عملکرد تحصیلی و توانمندیهای فردی دانشآموزان منجر شود؛ در نتیجه، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به دانشآموزان و ترویج استفاده از این راهبردها در محیط آموزشی توسط آموزشدهندگان میتواند بهطور درخور توجهی به ارتقای توانمندی آموزشی در تمامی نظامهای آموزشی کمک کند.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1403/2/20 | پذیرش: 1403/5/13 | انتشار: 1403/5/13