دوره 14، شماره 1 - ( ویژه نامه آموزش علوم پزشکی 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 104-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

manouchehri R, Taghvaie M, Yousefi Saeed Abadi R. The Perspective of Teaching Cognitive and Metacognitive Learning Strategies. Clin Exc 2024; 14 (1) :88-104
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-831-fa.html
منوچهری راضیه، تقوایی مریم، یوسفی سعیدآبادی رضا. چشم انداز آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی. تعالی بالینی. 1403; 14 (1) :88-104

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-831-fa.html


گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (568 مشاهده)
رویه‌های یادگیری همراه و همگام با سرعت تحولات آموزشی تغییر می‌کنند. برای دستیابی به اهداف غایی آموزشی باید یادگیری‌های پایدار و مؤثر برای فراگیران ایجاد کرد. براین‌اساس، مطالعه‌ی حاضر با هدف آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی به‌عنوان ضرورت پیشرو از سطوح آموزش پایه تا سطوح آموزش عالی مطرح شده است.
مطالعه‌ی حاضر از نوع مروری نقلی بر مبنای جست‌وجوی کتابخانه‌ای و موتورهای جست‌وجوگر اطلاعاتی فارسی و انگلیسی‌زبان با کلیدواژه‌های «یادگیری شناختی»، «یادگیری فراشناختی»، «راهبرد یادگیری» و «آموزش» در پنج سال اخیر است.
یافته‌ها نشان داد که آموزش بر مبنای یادگیری شناختی و فراشناختی بر هر دو گروه هدف (آموزش‌دهندگان و آموزش‌گیرندگان) اثرگذار است و به توانمندی تحصیلی، پیشرفت و امیدواری تحصیلی منجر خواهد شد. یادگیری شناختی و فراشناختی در سطوح پایین بستری برای توانمندی فردی و اجتماعی فرد در آموزش عالی و بازار کار فراهم خواهد کرد. فراشناخت و راهبردهای شناختی و فراشناختی نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفا می‌کنند و آموزش این راهبردها ممکن است به بهبود عملکرد تحصیلی و توانمندی‌های فردی دانش‌آموزان منجر شود؛ در نتیجه، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به دانش‌آموزان و ترویج استفاده از این راهبردها در محیط آموزشی توسط آموزش‌دهندگان می‌تواند به‌طور درخور توجهی به ارتقای توانمندی آموزشی در تمامی نظامهای آموزشی کمک کند.
 
متن کامل [PDF 741 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/2/20 | پذیرش: 1403/5/13 | انتشار: 1403/5/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb