دوره 14، شماره 4 - ( 1-1404 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 47-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavan H, Ghasemzadeh K, hosseini Z. Review of the Effects of Health-Oriented Lifestyle on Cultural Capital in the Academic Performance of Students. Clin Exc 2025; 14 (4) :38-47
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-870-fa.html
توان حسینقلی، قاسم زاده کوروش، حسینی درون کلائی سیده زهرا. مروری بر اثرات سبک زندگی سلامت محور بر سرمایه فرهنگی در مسیر عملکرد تحصیلی دانشجویان. تعالی بالینی. 1404; 14 (4) :38-47

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-870-fa.html


گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
چکیده:   (156 مشاهده)
دوره تحصیلی در دانشگاه ها یکی از دوران اثرگذار افراد جهت کسب سبک زندگی سالم است، دانشجویان جوان برهه ای از زندگی فردی و اجتماعی را تجربه می نمایند که نیازمند توجه ویژه می باشند زیرا سبک زندگی افراد به عنوان یکی از عوامل کلیدی در بهبود کیفیت زندگی و موفقیت‌های تحصیلی شناخته می‌شود. براین اساس مطالعه حاضر به بررسی اثرات سبک زندگی سلامت محور بر سرمایه فرهنگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان می‌پردازد.
مطالعه حاضر یک مطالعه مروری طی بازه زمانی سال های 2024-2014 در پایگاه اطلاعاتی  ERIC ،PubMed ،Science Direct،Iran MEDEX ،SID  مورد جستجو قرار گرفت.  در نهایت 17 مقاله دارای معیارهای ورود، مرور شد.
نتایج نشان داد که دانشجویانی که به سبک زندگی سلامت محور پایبند هستند، علاوه بر افزایش سرمایه فرهنگی خود، عملکرد تحصیلی بهتری نیز دارند. سرمایه فرهنگی به عنوان مجموعه‌ای از ارزش‌ها، دانش، و مهارت‌ها که فرد از طریق آموزش و تعاملات اجتماعی کسب می‌کند، می‌تواند نقش مهمی در موفقیت تحصیلی ایفا کند.
براین اساس می توان با بسترسازی در راستای احیای سبک زندگی سالم در جوانان دانشجو مبنایی برای توسعه برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای در دانشگاه‌ها استفاده کرد تا دانشجویان را در راستای بهبود کیفیت زندگی و موفقیت تحصیلی یاری کند بنابراین نیاز است تصمیم گیران نظام آموزشی در ابتدای ورود دانشجویان به محیط آموزشی و پژوهشی دانشگاه اهمیت توجه به سبک زندگی سلامت محور به عنوان یک ابزار مؤثر در ارتقاء سرمایه فرهنگی و عملکرد تحصیلی را در زندگی اجتماعی آن ها جاری سازند.

 
متن کامل [PDF 482 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/7/2 | پذیرش: 1404/1/20 | انتشار: 1404/1/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb