دوره 15، شماره 1 - ( 5-1404 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 84-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahzade S B, Hoseini Daronkolae S Z, Niazazari M, Ghasemzadeh K. A Review of Artificial Intelligence in University Education with A Virtual Reality Approac. Clin Exc 2025; 15 (1) :74-84
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-861-fa.html
عبداله زاده سیده بتول، حسینی سیده زهرا، نیازاذری مرضیه، قاسم زاده کوروش. مروری بر هوش مصنوعی در آموزش های دانشگاهی با رویکرد واقعیت مجازی. تعالی بالینی. 1404; 15 (1) :74-84

URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-861-fa.html


گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایران.
چکیده:   (15 مشاهده)
جهان متحول آموزش، سرعت تغییر وصف‌ناپذیری یافته است. عصر حاضر آموزشی، تحت تاثیر یکی از مهم‌ترین رویکردهای آموزشی به نام هوش مصنوعی قرار گرفته است. هوش مصنوعی مرزهای آموزش و پژوهش را با دسترسی داده‌های نامحدود به طور کلی جابه‎جا کرده است. آموزش دانشگاهی به نسبت آموزش پایه بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار گرفته است. هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی، شرایط آموزش و پژوهش را دگرگون کرده است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی هوش مصنوعی در آموزش‌های دانشگاهی بر محوریت واقعیت مجازی پرداخته است. این مطالعه مروری با بهره‌گیری از جدیدترین مطالعات داخلی و خارجی بر مبنای بازه زمانی آزاد صورت گرفته است و هدف ارائه ساختار پیش‌روی هوش مصنوعی و چشم انداز آتی آن در نظام آموزش دانشگاهی است.
نتایج نشان داده است هوش مصنوعی به‌عنوان یک روش هوشمند آموزشی، در دسترس گروه‌های هدف یعنی فراگیران دانشگاهی، اساتید و مدرسین قرار دارد و تعیین حدود و قالب بهره‌گیری از آن بسیار دشوار و سخت می‌باشد. لذا نیازمند ایجاد استانداردهای ساختارمندی دسترسی از هوش مصنوعی هستیم زیرا در صورتی که قالب بهره‌گیری و استفاده از آن فراهم نشود، غوطه‌وری غیراصولی برای فراگیران و مدرسین ایجاد می گردد و عواقب آن بیشتر از فواید آن برای بدنه نظام آموزشی خواهد بود.
بر این اساس، آموزش و پژوهش در مقطع دانشگاهی با تولد هوش مصنوعی دست‌خوش تغییرات اساسی شده است. گرچه هنوز بسیاری از متخصصان و دانشمندان منکر این روند هستند، اما جهان ایجاد شده در هوش مصنوعی آموزش و پژوهش یک جهان با گستره دانش بسیار نامحدود می‌باشد. شناسایی دانش مفید و استفاده از آن و محتوای دانش و مسیر پیشرو هوش مصنوعی در نظام آموزش و پژوهش دانشگاهی یک الویت مهم همه نظام‌های آموزشی در دانشگاه و مراکز آموزش عالی می‌باشد. 
 
متن کامل [PDF 1265 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آموزش پزشكی
دریافت: 1403/8/27 | پذیرش: 1404/5/16 | انتشار: 1404/5/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Clinical Excellence

Designed & Developed by : Yektaweb