Abdollahzade S B, Hoseini Daronkolae S Z, Niazazari M, Ghasemzadeh K. A Review of Artificial Intelligence in University Education with A Virtual Reality Approac. Clin Exc 2025; 15 (1) :74-84
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-861-fa.html
عبداله زاده سیده بتول، حسینی سیده زهرا، نیازاذری مرضیه، قاسم زاده کوروش. مروری بر هوش مصنوعی در آموزش های دانشگاهی با رویکرد واقعیت مجازی. تعالی بالینی. 1404; 15 (1) :74-84
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-861-fa.html
گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایران.
چکیده: (15 مشاهده)
جهان متحول آموزش، سرعت تغییر وصفناپذیری یافته است. عصر حاضر آموزشی، تحت تاثیر یکی از مهمترین رویکردهای آموزشی به نام هوش مصنوعی قرار گرفته است. هوش مصنوعی مرزهای آموزش و پژوهش را با دسترسی دادههای نامحدود به طور کلی جابهجا کرده است. آموزش دانشگاهی به نسبت آموزش پایه بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار گرفته است. هوش مصنوعی در دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی، شرایط آموزش و پژوهش را دگرگون کرده است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی هوش مصنوعی در آموزشهای دانشگاهی بر محوریت واقعیت مجازی پرداخته است. این مطالعه مروری با بهرهگیری از جدیدترین مطالعات داخلی و خارجی بر مبنای بازه زمانی آزاد صورت گرفته است و هدف ارائه ساختار پیشروی هوش مصنوعی و چشم انداز آتی آن در نظام آموزش دانشگاهی است.
نتایج نشان داده است هوش مصنوعی بهعنوان یک روش هوشمند آموزشی، در دسترس گروههای هدف یعنی فراگیران دانشگاهی، اساتید و مدرسین قرار دارد و تعیین حدود و قالب بهرهگیری از آن بسیار دشوار و سخت میباشد. لذا نیازمند ایجاد استانداردهای ساختارمندی دسترسی از هوش مصنوعی هستیم زیرا در صورتی که قالب بهرهگیری و استفاده از آن فراهم نشود، غوطهوری غیراصولی برای فراگیران و مدرسین ایجاد می گردد و عواقب آن بیشتر از فواید آن برای بدنه نظام آموزشی خواهد بود.
بر این اساس، آموزش و پژوهش در مقطع دانشگاهی با تولد هوش مصنوعی دستخوش تغییرات اساسی شده است. گرچه هنوز بسیاری از متخصصان و دانشمندان منکر این روند هستند، اما جهان ایجاد شده در هوش مصنوعی آموزش و پژوهش یک جهان با گستره دانش بسیار نامحدود میباشد. شناسایی دانش مفید و استفاده از آن و محتوای دانش و مسیر پیشرو هوش مصنوعی در نظام آموزش و پژوهش دانشگاهی یک الویت مهم همه نظامهای آموزشی در دانشگاه و مراکز آموزش عالی میباشد.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1403/8/27 | پذیرش: 1404/5/16 | انتشار: 1404/5/16