آمایش سرزمینی، روند جامعی از برنامهریزی جهت استفاده از مزیتها و استعدادهای منطقهای بهمنظور رشد و تعالی آنها میباشد. تحول در نظام آموزش یکی از اثرگذارترین اقدامات و ضامن رشد و توسعه پایدار جوامع میباشد. اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی با بهرهمندی از ظرفیت برنامه آمایش سرزمینی در پاییز 1394 در کشور آغاز گردید. هدف این مطالعه تبیین روند استقرار آمایش سرزمینی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ایران میباشد. با استفاده از کلیدواژه در عنوان و یا چکیده مقاله در کتب تدوینشده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت و در پایگاههای اطلاعاتی فارسیزبان و پایگاههای اطلاعاتی به زبان انگلیسی در فاصله سالهای 2016-2000 میلادی مقالات مرتبط جستجو شد. نتایج نشان داده است که با اجرایی شدن برنامه، تعامل هدفمند بین دانشگاههای منطقه و گفتمان تحول و نوآوری در محیط دانشگاهی به وجود آمد. همچنین در برخی بستهها نظیر اعتباربخشی مؤسسات و مراکز آموزشی، ارتقاء نظام آزمونها و پایش بستههای تحولی نتایج ملموستر و در برخی بستهها نظیر بینالمللی شدن آموزش علومپزشکی، آموزش علوم پزشکی مجازی و اعتلای اخلاق حرفهای قدم های موثری برداشته شده است و در بستههای حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم، آموزش پاسخگو و عدالتمحور و ارتقاء زیرساختهای آموزشی نیازمند توجه و برنامهریزی بهتری میباشد. توجه به تأمین منابع پایدار و تقویت زیرساختهای آموزشی و توانمندسازی اعضای هیئتعلمی جهت حصول موفقیت در برنامه ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1396/4/12 | پذیرش: 1396/6/3 | انتشار: 1396/6/3