مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم پزشکی، مازندران، ساری، ایران.
چکیده: (۴۲۵۶ مشاهده)
با رشد سریع علوم بهداشتی و پزشکی بهکارگیری روشهای دستیابی به اهداف یک ضرورت مسلم عصر حاضر میباشد. مدیریت کیفیت آموزشی یک رویکرد کارآمد در بهرهوری سازمانی در دانشگاههای علوم پزشکی است. بنابراین هدف مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر رویکرد بهبود مدیریت کیفیت آموزشی در آموزش علوم پزشکی است.
در این مطالعه مروری، از مقالههای فارسی و انگلیسی موجود در پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar, ProQuest Elsevier, Pubmed, ISI ,Iran Medex, Scopus در محدوده سالهای 2018-1990 استفاده شد. جستجوی مقالهها با استفاده از کلیدواژههای جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی براساس کلیدواژههای؛ کیفیت آموزشی، مدیریت کیفیت آموزشی و معادل انگلیسی آنها؛ Organizational Excellence, Innovative, Medical Education Organizational Excellence انجام گردید. در نتیجه جستجو، تعداد 156 مقاله به دست آمد و از بین 121 مقاله پس از غربالگری عنوان و چکیده، 45 مقاله پس از مطالعه چکیده و 47 مقاله پس از بررسی متن کامل مقالات کنار گذاشته شدند و در نهایت 29 مقاله واجد معیارهای ورود به مطالعه شناخته شد.
یافتههای استخراجشده از مطالعات نشان داد که عوامل مختلف و متنوع مانند عوامل محیطی، انسانی، اجتماعی، اقتصادی و ... بر کیفیت آموزشی اثرگذار میباشد که نشان میدهد برای کنترل عوامل بایستی از مدیریت صحیح بهره برد و توانمندی مدیران در دستیابی به اهداف دانشگاهی و مدیریت بهینه یک ضرورت مسلم میباشد.
بنابراین بهکارگیری مدیران آگاه و توانمند جهت کنترل عوامل مؤثر و هدایت علل در راستای اهداف غایی سازمانی مناسب میباشد زیرا به علت تنوع عوامل اثرگذار بر کیفیت آموزشی بدون هدایت و کنترل علل نمیتوان به ارتقاء دستیافت و سازمانیهای حیاتی همانند دانشگاههای علوم پزشکی نسبت به سایر سازمانها به علت مأموریت و رسالت مهم خود در برابر سلامت جامعه نیازمند مدیریت کارآمد آموزشی میباشند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مديريت خدمات بهداشتي و درماني دریافت: 1398/3/5 | پذیرش: 1398/6/24 | انتشار: 1398/6/24