Sadati S I, Hashemnejad Abresi F, Salehi M. An analysis of the spectrum of clinical skills and metacognitive skills training in learners of medical sciences education. Clin Exc 2023; 12 (4) :51-62
URL:
http://ce.mazums.ac.ir/article-1-755-fa.html
ساداتی سید اسماعیل، هاشم نژاد آبرسی فاطمه، صالحی محمد. تحلیلی بر طیف آموزش مهارت های بالینی و مهارت های فراشناختی در فراگیران آموزش علوم پزشکی. تعالی بالینی. 1402; 12 (4) :51-62
URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-755-fa.html
گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده: (1227 مشاهده)
لازمه کسب مهارتهای بالینی کاربردی، برخورداری از دانش بهداشتی و درمانی لازم و توانمندی بکارگیری از مهارت میباشد. در حیطه بهداشتی و درمانی آموزش یک امر ضروری در بسترسازی کسب مهارت بالینی میباشند و برخورداری از مهارت بالینی منجر به شناخت بهینه و کسب مهارت فراشناختی و ارائه مراقبتهای بهداشتی و درمانی موثر میگردد، براین اساس مطالعه حاضر تحلیلی بر طیف آموزش مهارتهای بالینی و مهارتهای فراشناختی در فراگیران آموزش پزشکی صورت گرفته است.
مطالعه حاضر یک مطالعه مروری ساده حاصل جستجو در پایگاههای اطلاعاتی؛ SID، Magiran،IranMedex و Irandoc و پایگاههای بینالمللی Google-Scholar، Medline، PubMed، Elsevier، ProQuest، Springer با استفاده از کلیدواژههای Mesh شامل؛ آموزش، آموزش پزشکی، مهارت بالینی، مهارت فراشناختی، فراگیران، آموزش علوم پزشکی، یاددهی-یادگیری و طی دو مرحله غربالگری و به تعداد 21 مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها نشان داده است که آموزش مهارتهای بالینی و مهارتهای فراشناختی لازمه آموزش پایه علوم پزشکی است. بنابراین بکارگیری رویکردهای موثر آموزشی جهت تقویت مهارت فراشناختی و مهارت بالینی در زمان توانمندسازی فارغالتحصیلان یک امر ضروری در آموزش میباشد، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی که ماحصل آموزش فراگیران میباشد بدون برخورداری از مهارت بالینی و فراشناختی در حوزه بهداشتی و درمانی غیرممکن میباشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی دریافت: 1401/6/5 | پذیرش: 1402/2/20 | انتشار: 1402/2/20